[pravidla] Mechaniky

Boj

Čas od času se i ten nejopatrnější a nejvychytralejší hrdina dostane do situace, ze které není jiné cesty než skrze usekané končetiny, vyhřezlé vnitřnosti a kaluže krve.

V boji se herní čas neměří na hodiny a minuty, ale na šestisekundová kola, která probíhají následovně.

  1. Útok ze zálohy: Vypravěč rozhodne zda-li má jedna ze stran právo na dvojnásobné poškození díky momentu překvapení. Může si dopomoct nějakým hodem.
  2. Ohlášení kouzel: Kouzla se hlásí před Iniciativou, je-li čaroděj zraněn před svým tahem, tak je kouzlo zmařeno.
  3. Iniciativa: Hoďte šestistěnnou kostkou Iniciativu za každou stranu (ne za každého účastníka boje). Při remíze házejte znovu.
  4. Tahy strany s vyšší Iniciativou: Členové odehrávají své Tahy v libovolném pořadí.
  5. Tahy strany s nižší Iniciativou: Členové odehrávají své Tahy v libovolném pořadí.
  6. Konec kola: Pokud bitva neskončila, tak přejděte k bodu dva a hrajte další kolo.

Tah

Ve svém tahu může postava udělat, cokoli co dává smysl, a dalo by se stihnout v šesti sekundách. Příklady:

  • Běh
  • Útok mečem a chůze
  • Tasení zbraně a útok
  • Střelba a nabití střelné zbraně
  • Chůze a nabití střelné zbraně
  • Vypití lektvaru
  • Kouzlení
  • Hledání předmětu v batohu

Mluvení se dá provádět zároveň s většinou ostatních akcí a žádný čas nezabírá. Ať už jde o štěkání rozkazů spolubojovníkům nebo pokusy o vyjednávání s nepřítelem.

Útok

Útok sestává z hodu na zásah a na poškození.

Při hodu na zásah se snažíte hodem k20 + základní útočný bonus dorovnat nebo přehodit soupeřovu obranu.

Pokud jste uspěli v hodu na zásah, hážete na poškození kostkou odpovídající vaší zbrani. Výsledek si soupeř odečte z životů.

Situační bonusy a manévry

Hráči budou vymýšlet všelijaké taktiky doufajíc, že otočí bitvu ve svůj prospěch. Tady nabízíme jen několik vzorových mechanických řešení. Nastane-li nějaká zde nepopsaná situace, nebojte se vymyslet pro ni vlastní mechaniku. Hráči určitě přijdou s věcmi jako; postavím se tak, aby mu svítilo slunce do očí (-1 útok) nebo svrhnu na něj ten vroucí čaj (záchranný hod nebo oslepení na 1k3 kol) S trochou tréninku vám nebude dělat potíže vymýšlet pravidla za běhu pro cokoli.

Kryt
Postava kryjící se na hradbami, stolem, stromem nebo podobným krytem, získává +2 do obrany proti střelbě.

Boj v obraně
Postava se může ve svém kole vzdát útočné akce ve prospěch obrany a počítat si do začátku svého dalšího tahu +4 do obrany.

Omezená viditelnost
Pokud postava má omezenou viditelnost, např v šeru, dýmu či mlze, tak má postih -2 na střelecké útoky.

Neviditelnost
Pokud postava tuší, kde se nepřítel nachází, ale nevidí ho, může útočit s postihem -4.

Útok zezadu
Podaří-li se vám dostat se v boji protivníkovi do zad, útočíte s bonusem +2.

Kritický zásah
Padne-li na kostce 20 (bez bonusů), jedná se o kritický zásah způsobující maximální poškození bez nutnosti hodu na poškození.

Boj dvěma zbraněmi
Při boji dvěma jednoručními zbraněmi získává postava +1 k útoku a poškození hází 1k6 bez ohledu na typ zbraní.

Střelba do boje na blízko
Pokud ti stojí spolubojovník v cestě, tak přes něj smíš střílet, jen když si stoupneš přímo za něj jako kopiník.
Pokud střílíš do zápasu nebo boje hodně na tělo, tak se cíl vybírá náhodně.

Záchranný hod

Občas dojde k situaci, kde už jako hráč nemáte další šanci vytáhnout svoji postavu z nebezpečí. Někdy ovšem může váš hrdina zmírnit nebo se úplně vyhnout následkům pomocí záchranného hodu, nejčastěji proti kouzlům, jedům či pastem. Až vás vypravěč na tuto možnost upozorní, tak jednoduše hoďte na k20 stejně nebo více, než je vaše hodnota záchranného hodu.

Zranění, smrt a léčení

Životy popisují zdraví, únavu a zranění vaší postavy. Čím méně jich máte, tím jste na tom hůře. Když vám životy klesnou pod nulu, tak musíte uspět v záchranném hodu proti smrti, aby jste se mohli po 1k10ti hodinách probrat s jedním životem, pokud neuspějete, tak vaše duše do jedné směny od padnutí opustí tělo a umíráte. Platí vyjímka, že pokud klesnete přesně na nulu a nikoli do záporu, tak nemusíte záchranný hod házet, ale máte automatický úspěch.

Osmihodinovým spánkem v dobrých podmínkách (dostatek jídla, pití a tepla) lze obnovit jeden život. Ošetřením (omytím, ovázáním, zašitím etc.) lze vyléčit 1k4 životů, ale zranění nesmí být starší než jednu směnu.

Zkušenosti

Na svých cestách se vaše postavy zocelí a lecčemu přiučí. Za každé sezení si zapište zkušenosti podle následující tabulky:

krátká hra 1-4 hodiny 1 bod zkušenosti
dlouhá hra, 4+ hodin 2 body zkušenosti
epická sezení jako záchrany království/světa, uzavření dlouhých dějových linií etc. (poznáte, až to přijde) +1 bod zkušenosti

Tabulka zkušeností

úroveň – kolik je potřeba na úroveň – kolik je potřeba celkově

  1. úroveň – 0 zk. – 0 zk.
  2. úroveň – 4 zk. – 4 zk.
  3. úroveň – 5 zk. – 9 zk.
  4. úroveň – 7 zk. – 16 zk.
  5. úroveň – 9 zk. – 25 zk.
  6. úroveň – 11 zk. – 36 zk.
  7. úroveň – 13 zk. – 49 zk.
  8. úroveň – 15 zk. – 64 zk.
  9. úroveň – 17 zk. – 81 zk.
  10. úroveň – 19 zk. – 100 zk.

zkušenosti na úroveň celkem = úroveň na druhou

Při přestupu na další úroveň si u postavy upravte všechno, co na úrovni záleží a přehoďte si znovu životy všemi kostkami. Například válečník na čtvrté úrovni hází na nové maximum životů 4k8 a čaroděj na šesté 6k4. Pokud se vám nepodaří stávající maximum z minulé úrovně přehodit, tak získáváte jen jeden život navíc.

Peníze a vybavení

Jako dobrodruzi budete potřebovat spousty vybavení k prozkoumávání zatuchlých kobek, cestování divočinou nebo návštěvám honosných bálů. Nemáme ovšem dostatečné historické znalosti, aby jsme dokázali sepsat důvěryhodný ceník. Nabízíme prozatím alespoň jednoduchý převod, který nebude zdržovat. Ve hře se používají zlaťáky (zl.), stříbrňáky (st.) a měďáky (md.). Jeden zlaťák má hodnotu deseti stříbrňáků a jeden stříbrňák má hodnotu deseti měďáků. Kdykoli ve hře něco kupujete a nevíte, kolik by to mělo ve středověku stát, zkuste odhadnout kolik stojí dnešní obdoba té věci (motorka=kůň, baterka=lucerna…) a převeďte to na herní peníze v poměru 1zl. = 1000kč.

Zbraně a zbroje

Některé vybavení jste dostali při tvorbě postavy. Zde uvádíme seznam zbraní a zbrojí s jednotlivými statistikami a cenami.

Zbraně pro boj zblízka – Poškození (Cena)

  • Boj beze zbraně 1k2
  • Dýka 1k4 (2 st.)
  • Hůl 1k6 (1 st.)
  • Tesák, sekyra 1k6 (10 st.)
  • Kopí 1k6 (3 st.) Dosáhne přes jednu řadu bojovníků, obouručně +1 poskožení
  • Palcát, válečné kladivo, bitevní sekyra, řemdih 1k8 (12 st.)
  • Meč, šavle 1k8 (30 st.)
  • Obouruční meč, sekyra či kladivo 1k10 (50 st.)

Střelné zbraně – Poškození (Cena)

  • Kámen 1k2
  • Dýka 1k4 (2 st.)
  • Prak 1k4 (1 st.)
  • Sekyra, kopí 1k6 (3 st.)
  • Luk, lehká kuše 1k6 (20 st.)
  • Těžká kuše 2k4 (50 st.) 1 kolo nabíjení, +1 útok

pozn.: Některé zbraně; mistrovská díla ze vzácných materiálů a od nejlepších kovářů, mají +1 k útoku. Téměř se ale nedají koupit, a když už ano, tak stojí stovky či tisíce stříbrných.

Zbroje – Obrana (cena)

  • Žádná 10
  • Lehká (vycpávaná, kožená) 12 (25 st.)
  • Střední (kroužková, šupinová) 14 (250 st.)
  • Těžká (plátová) 16 (2500 st.)
  • Malý štít (puklíř) +1 (7 st.)
  • Velký štít +1 (12 st.) +1 proti střelbě
Advertisements

About Quentin

lazy roleplayer, series freak and mmorpg addict Zobrazit všechny příspěvky, jejichž autorem je Quentin

One response to “[pravidla] Mechaniky

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: