Skilly, či neskilly, to je to, oč tu běží

Často váhám, jestli mi vlastně skill system v odnd chybí nebo ne. Asi začínám tušit, jak jsem bez něj těch posledních pár měsíců vydržel. Jde o to, že hody na dovednosti používáme, protože je to zábava nebo aby jsme zabránili hráčským postavám v činnostech, které by neměli umět.

Odnd je ale dostatečně jednoduché a postavy často dostatečně archetypální, aby si schopnosti postav ohlídal i vypravěč sám (nebo si to hráč obhájil, když na to přijde).

Zbývá tedy zábava. U 3,5e vychází z napětí u hodu kostkou. To v odnd nemáme, pokud si nějaký roll rychle nevycucáme z prstu. Já ale přece nechci dávat hráčům všechno zadarmo, a když si nemám na co hodit, tak mi nezbývá než hráče stavět před puzzly nebo složité volby.

Příklad

3,5e: zeď kolem vily, kterou chcete vykrást. Roll na climb a roll na stealth. Oh, tak to my si pořídíme lano s hákem. Tak to máte +2 na climb. A vevnitř nás povede orc s darkvisionem, ať nemusíme svítit. Hej za to bonus nebude; kdo by svítil u plížení? Ok, tak roll, popis, roll, popis a hotovo. Případně u velkých úspěchů nebo neúspěchů nějaké bonusy nebo postihy do budoucna (ztráta batohu, někdo se v domě vzbudil…)

odnd: oh, crap. Tak co tam nastrkám, aby ta vloupačka nebyla hotová za 2 minuty? Tak holky: Kolem pozemku prochází (podplacené) městské stráže dost často na to, aby nikdy nebyla žádná část pod dohledem na delší dobu. A zevnitř jsou slyšet šoupavé kroky (majitel tam má zhypnotizovaný služebnictvo, který brání dvůr jak banda zombií). Jakej je plán?

První příklad je zábavný v hodu a v následné interpretaci výsledků. Druhý je plný voleb a plánování – zkusíme přelézt rychleji než stráže projdou nebo se je pokusíme odlákat či podplatit. Budeme služebnictvo zabíjet nebo se jim pokusíme vyhnout? Jak? Co nějakej dispell, je ve městě čaroděj? Jsou pomalý, proběhnem a jen je zmlátíme klackama jako v Shaun of the Dead. Ne, zamotáme je do lan. Co odlákání na maso jako by to udělali v cartoonovce?

Všechno z druhého příkladu se samozřejmě dalo dát i do prvního. Jenže v tom mindsetu, kterej pravidla navozujou, by mě nejspíš nikdy nenapadly. Na nebojové věci jsou dovednostní hody … proč se snažit s vymejšlenim zajímavejch překážek?

Přiznávám, je to velmi subjektivní pohled :o)

Advertisements

About Quentin

lazy roleplayer, series freak and mmorpg addict Zobrazit všechny příspěvky, jejichž autorem je Quentin

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: