Morality is based on a consideration of circumstances – not principles

Swords & Wizardry is designed for the Swords & Sorcery genre, where the characters begin as a seedy band of tomb robbers and mercenaries. Along the way, these characters may become more respectable and morally conscientious as they gain wealth and lands … or not.
-Swords & Wizardry

Možná to tam vidím jen já, ale přijde mi, že pravidla slibují rozličná těžká rozhodnutí už na první straně.

Hromada dračákystů pořád žije v iluzi, že skutečná rolová hra je jen o dialozích, desetistránkových pozadí postav, posedávání v hospodách a mluvení s přízvukem. Ve chvíli, kdy se vydáte do jeskyně lovit skřety, nedejbože začnete házet kostkama, tak jste v jejich očích nebohý neandrtálec.

Nikdy jsem tenhle přístup nepochopil. Pro mě je rpg o volbách, vývoji postav (změně, nejen růstu) a atmosféře. Ani jednomu z toho kydlení monster nijak nebrání, spíš naopak. Nikdy jsem neměl problém do hry už tak nabité taktickými volbami (mám si ještě šetřit daily power? nekoupíme si radši víc oleje? prvně sejmeme čaroděje!) nacpat i příběhové volby a morální dilemata.

Příklady:

Fingalen na slezině RPGF mi ukázal tenhle úžasnej encounter; Postavy jsou na cestě do dungeonu nebo kamkoli jinam je quest vede, ale jsou ztraceni. V cestě jim stojí stará lesní chaloupka, ve které žije stařec se svou mladičkou vnučkou. Dědek cestu zná, ale tvrdí, že ho trápí samota. Žijí tu jen ve dvou a chalupa už není plná života jako bývala, chybí mu dětšký smích. Který z dobrodruhů ulehne s nevinnou dívkou, jen aby se družina dozvěděla kudy dál?

Úplně vzorově ke korupci postav a následnému dramatickému rozpadu družiny slouží příslib moci. A nemusí to být nic složitého, stačí magický meč získávající nové schopnosti s každým nevinným, kterého jím zabiješ. Jeden by se až divil, jak se dokáže hráč nakrknout, když mu kolega zabije vězně či raněného henchmena.

Minulou hru kluci dokončili zápletku, která se táhla přes čtyři sezení. Úkolem bylo jet do Gottingenu, zachránit unesenou valkenskou princeznu a ukončit válku. Prvně zjistili, že princezna utekla, protože ji chtěl otec zabít. Pak zjistili, že ji chtěl zabít, aby mohl opustit svoje umírající tělo, vzít si její, a pokračovat v hlídání pekelné brány pod Valkenem. Hádka o to, jestli není obětování princezen už záležitost záporáků, visela nad družinou v průběhu celého šestnáctihodinového sezení. Odřená kolínka a zoufalé slzičky je nakonec zlomily a od příštího sezení vedeme válku s démony.

Never let your sense of morals get in the way of doing what’s right. -Isaac Asimov

Volby a pochybnosti se dají nacpat i do toho nejjednoduššího dobrodružství, stačí trocha cviku.
Malý tip: snažte se vrazit klín mezi postavy. Čím rozdílnější budou, tím více se budou u každého rozhodnutí hádat. Geniální jsou protichůdné motivace z mountain witch (jeden chce nekromanta zabít, druhý potřebuje nekromatovu pomoc). Čím víc se vám podaří hráče zainteresovat a poštvat proti sobě, tím větší bude drama. A drama je zábavné ;o)

Reklamy

About Quentin

lazy roleplayer, series freak and mmorpg addict Zobrazit všechny příspěvky, jejichž autorem je Quentin

3 responses to “Morality is based on a consideration of circumstances – not principles

  • Dendra

    Nikdy jsem nezakolísal, byl jsem připravený vést válku s démony, radši než obětovat dívku proti její vůli… Motivace mojí postavy byla ze začátku zastavit válku, když jsem se dověděl všechno okolo toho, mojí motivací bylo přesvědčit princeznu aby se obětovalo ze své vůle aby pomohla lidem. Nakonec to byla zajímavá hra, protože někteří družiníci zastávali názor „účel světí prostředky“

  • Jerson

    zajímavý postřeh, souhlasím až na poslední odstavec. proti sobě se dají stavět postavy a jen do určité míry. jakmile proti sobě stojí hráči a navíc ještě naštvaní, je to špatně. kromě toho v reálném světě by se rozhádaná skupina rozešla při první příležitosti, v RPG zůstává pohromadě, protože všichni chtějí hrát dál své postavy a skupina se nemůže rozdělit na dvě nebo víc menších s tím že by každá hrála zvlášť. spory v družině nemůžou být větší než důvod družiny držet pohromadě.

  • Drama a hádky v družině « quentinovo

    […] reakce na Morality is based on a consideration of circumstances – not principles zajímavý postřeh, souhlasím až na poslední odstavec. proti sobě se dají stavět postavy a […]

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: